Lichter dan ik

'Tegelijkertijd staat de toneelvoorstelling als een imposant huis, door de sterke acteerprestaties van de volledige cast. Het is een indrukwekkend geheel dat nooit té zwaar wordt, maar dat je de pijn van deze vrouwen niet snel zal laten vergeten.' - Theaterkrant, keuze van de criticus 

‘De uitstekend spelende vrouwen laten (...) goed zien en voelen hoe het is om een speelbal te zijn in een patriarchale samenleving, of dat nou de Javaanse of de Nederlandse is.’ – de Volkskrant

‘Sommige scènes worden zo subtiel gespeeld waardoor de onderliggende tragiek nog harder binnenkomt. Het moment dat Isha te horen krijgt dat haar kind wordt afgenomen, gaat echt door merg en been.’ - Theaterpararadijs

‘Het verdriet en de pijn worden voelbaar neergezet. Dit alles in de wetenschap dat deze geschiedenis de geschiedenis is van zovele, zo niet alle, Indische Nederlanders.’ - Moesson


Twee jaar geleden waren de reacties van zowel pers als bezoekers op de voorstelling De tolk van Java overweldigend. Dezelfde makers brengen opnieuw een voorstelling waarin de onderbelichte kant van de Nederlandse koloniale overheersing centraal staat.

Lichter dan ik, geschreven door Dido Michielsen, is het aangrijpende verhaal van een jonge vrouw die de standenmaatschappij van Indonesië wil ontvluchten en haar eigen pad kiest. Als zij vervolgens als njai, oftewel huishoudster en minnares van een Hollander, een dochter op de wereld zet, blijkt de vader hun relatie noch de dochter te willen erkennen. Noodgedwongen geeft zij haar moederrol op om een betere toekomst te bieden aan haar dochter, die door haar gemengde bloed en daardoor ook lichtere huidskleur de kans heeft meer status te verwerven. Deze onvrijwillige, ingrijpende keuze zal haar de rest van haar leven achtervolgen.
Lichter dan ik biedt vanuit het perspectief van de vrouw een blik op de strijd die vele Indonesische vrouwen hebben gestreden tijdens de koloniale overheersing.

Speellijst

Nog niet alle speeldata zijn in de verkoop bij de theaters. Sommige theaters starten (een deel van) de verkoop later.

oktober 2021

za 23

Den Helder

Theater De Kampanje

do 28

Doetinchem

Amphion

november 2021

wo 3

Apeldoorn

Theater Orpheus

zo 7

Rotterdam

Theater Rotterdam

wo 10

's-Hertogenbosch

Brabanthallen

vr 12

Enschede

Wilminktheater

za 13

Hoogeveen

De Tamboer

zo 14

Amersfoort

Flint

di 23

Utrecht

Stadsschouwburg Utrecht

do 25

Drachten

Schouwburg De Lawei

za 27

Wageningen

Junushoff

december 2021

do 2

Hoofddorp

De Meerse

vr 3

Leeuwarden

Stadsschouwburg De Harmonie

za 11

Valkenswaard

Theater De Hofnar

di 14

Capelle aan den IJssel

Isala Theater

vr 17

Noordwijk

De Muze

za 18

Bussum

Spant!

zo 19

Den Haag

Het Nationale Theater

ma 20

Den Haag

Het Nationale Theater

di 21

Nijmegen

Stadsschouwburg Nijmegen

januari 2022

vr 7

Dordrecht

Kunstmin

zo 9

Breda

Chassé Theater

wo 12

Amsterdam

DeLaMar Theater

do 13

Amsterdam

DeLaMar Theater

vr 28

wordt nog bekend gemaakt

Nationaal Theaterweekend

Downloads

Credits

Roman Dido Michielsen
Bewerking Esther Scheldwacht
Regie Olivier Diepenhorst
Met Esther Scheldwacht, Kees Hulst, Denise Aznam, Thomas Cammaert en Tara Hetharia

Decor Lidwien van Kempen
Kostuums Guave
Lichtontwerp Yuri Schreuders
Muziek- en geluidsontwerp Mark van Bruggen
Productieleiding Pitt de Grooth

Esther Scheldwacht (tevens bewerking) was twaalf jaar verbonden aan het Ro Theater en keerde er daarna nog veertien jaar als gastspeler terug. Naast het spelen ging ze ook lesgeven, regisseren en schrijven en maakte haar eigen voorstellingen De Sunshine Show, Op een Mooie Pinksterdag, Helga Maria Baumgarten en Laatste Paar Dagen. Ze is gastspeler bij zowel HNT als ITA en speelde ook bij het Amsterdams Bostheater, Alles voor de Kunsten en Via Rudolphi. Bij Korthals Stuurman speelde zij in De Stille Kracht. Daarnaast speelde ze diverse film- en televisierolletjes, bijvoorbeeld in Wat is dan Liefde, Liefhebbers en Papadag. Recentelijk vertolkte ze de hoofdrol in De Eeuw van mijn Moeder bij HNT. Esther Scheldwacht zal later dit seizoen nog te zien zijn bij Toneelgroep Maastricht in De Meeuw en in de film Met mes van Sam de Jong. Bij Stichting Eigen Werk voert ze de regie van Sombere Kinderen, wat aankomende zomer te zien zal zijn.

Denise Aznam werd bekend door haar rol in de televisieserie Celblok H. Ze speelde in verschillende films en series als Doodstil, De Zuidas en Jeuk en in theaterproducties als Mighty Society, Sell me your secret en De eeuw van mijn moeder. Ze speelde de hoofdrol in de jeugdserie Ninja Nanny bij NPO Zapp. Ook sprak ze de documentaire Ze noemen me Baboe in. Momenteel is Denise te zien in de film De Oost en de populaire kinderfilm De nog grotere slijmfilm.

Bij Korthals Stuurman was zij eerder te zien in de voorstelling De Tolk van Java.

Tara Hetharia studeerde in 2021 af aan de acteursopleiding van de toneelacademie in Maastricht. Al vanaf jonge leeftijd speelt zij in musicals en films. Tijdens haar studie zet ze dit voort met onder andere een rol in de internationale productie Neverland van het Thalia Theater. Ook was ze te zien in series als De Afvallige en Hitte en in de korte film Para. Momenteel is Tara te zien in de serie Follow The Soa op Videoland. Als actrice en maker combineert Tara graag verschillende disciplines, en heeft ze afgelopen jaar haar eigen visuele album Houvast gemaakt; een muzikale vertelling in tekst, muziek en film over het behouden van jezelf in het samenzijn met de ander.

Kees Hulst kreeg een Gouden Kalf voor zijn rol als Hendrik Groen in Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen en speelde in vele films, waaronder Alles is familie, Rundfunk: Jachterwachter en Wonderbroeders en Engel. Ook speelde hij rollen in de televisieseries Gooische Vrouwen en Moordvrouw. De acteur en regisseur vertolkte de mannelijke hoofdrol in Tirza naar de roman van Arnon Grunberg, waarvoor hij met de Louis d’Or bekroond werd. Eerder was hij bij Korthals Stuurman te zien in Max Havelaar, Uit Liefde, Wuivend graan en Het Diner.

Thomas Cammaert speelde in diverse toneelstukken zoals De geschiedenis van de familie Avenier, Moliere’s De Ingebeelde Zieke, De Avonden naar de klassieker van Gerard Reve en in De Meiden en Het Hout bij ITA. Ook was hij te zien in de musical Lazarus van regisseur Ivo van Hove. Hij vertolkte een seizoen  lang de hoofdrol van Erik Hazelhoff Roelfzema in Soldaat van Oranje. In de veelbekroonde televisieserie Ramses speelde hij de rol van Joop Admiraal. Thomas Cammaert werd in 2017 bekend als de mol in het programma Wie is de mol?. Bij Korthals Stuurman was hij recentelijk te zien in de online rechtszaak Schuld of Onschuld en in de theaterversie van De Vloer Op.

Dido Michielsen (schrijver) schreef verscheidene non-fictie boeken, waaronder Uit elkaar, een leven na de scheiding, Dochters van ver, De redding van de familie Van Cleeff en Moscow Times, de Russische jaren van Derk Sauer en Ellen Verbeek. De schrijver en journalist debuteerde in 2019 met haar roman Lichter dan ik, geïnspireerd op het leven van haar betovergrootmoeder. Lichter dan ik won de Boekhandelsprijs 2020 en haalde de longlist van de Libris Literatuur Prijs. Momenteel werkt Dido Michielsen aan een tweede roman. 

Olivier Diepenhorst (regie) maakte als een van de vaste regisseurs van Toneelschuur Producties eerder voorstellingen als Ashes to Ashes, Stilte, Smekelingen, Het leven is droom, Andromache en De koning sterft. Bij theatergroep Suburbia regisseerde hij Bedrog en Eenzame Begeerte. Ook is hij als regieassistent van onder andere Ivo van Hove verbonden aan Internationaal Theater Amsterdam. Bij Korthals Stuurman regisseerde hij eerder De tolk van Java en Alles is er van cabaretier Louise Korthals. 

Guave (kostuums) is een kledingmerk opgericht door Romée Mulder en Myrthe Groot, ontstaan vanuit een liefde voor batik, mode, textiel en ambachten. De oprichters delen een Indische achtergrond. Het label focust zich op duurzaamheid en het stimuleren van de waardering en interesse voor Javaanse batik. Het batik ambacht is een eeuwenoude techniek om textiel te bedrukken. De batik wordt lokaal op Java gemaakt en de collecties worden in Amsterdam geproduceerd en onder andere verkocht via
www.helloguave.com.

Lidwien van Kempen (decor) werkte als theatervormgever sinds 2004 samen met verschillende regiseurs, waaronder Alize Zandwijk, Esther Scheldwacht, Gerardjan Rijnders en Paul Knieriem, en collectieven waaronder Firma Mes en Young Gangsters. Met af en toe een uitstapje naar korte film, Slaaf en Goed Volk van Jack Wouters, en cabaret, waaronder  Micha Wertheim, Johan Goossens en Sara Kroos. In 2010 kende de jury van het internationale theaterfestival Kontakt de prijs voor beste decor toe aan haar ontwerp voor de voorstelling Moeders van Alize Zandwijk.

Yuri Schreuders (lichtontwerp) studeerde Techniek en Theater aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, waar hij zich specialiseerde als licht-  ontwerper. Sindsdien werkte hij voor onder andere Stichting Toneelschuur Producties, Jakop Ahlbom, Toneelgroep Oostpool, HNT en Yentl en De Boer. Yuri Schreuders was ook verantwoordelijk voor het lichtontwerp van De tolk van Java. 

Mark van Bruggen (muziek- en geluidsontwerp) is producer, bassist en componist en produceerde voor velen merken en bands. Zo coproduceerde hij het album 7 Layers van singer-songwriter Dotan, met onder meer het bekende nummer Home, en werkte mee aan verscheidene nummers zoals Show me where it hurts van de band Friday. Hij is medeoprichter en creatief producent bij Yellowbloom, een productiehuis dat produceert, componeert en audio opneemt voor onder meer reclame en films. In het theater componeerde hij samen met Erik Verwey de muziek bij de voorstelling Alles is er van cabaretier Louise Korthals. Verder werkte hij als muzikant aan een aantal theaterproducties mee, onder andere van cabaretier Sara Kroos.